Array ( [type] => 2 [message] => mysql_connect(): Headers and client library minor version mismatch. Headers:100337 Library:30121 [file] => /home/viablog/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  گل لاله عباسي گل لاله عباسي

گل و گیاه ظرافت

گل لاله عباسي

گل لاله عباسي

گل لاله عباسي گياهي چندساله از جنس Mirabilis در خانواده Nyctaginaceae است كه اغلب به‌صورت يك‌ساله پرورش داده مي‌شود و از شايع‌ترين گونه‌هاي زينتي اين جنس است. لاله عباسي گل زيبايي مي باشد كه در طيف وسيعي از رنگ‌ها در دسترس است، بومي مناطق گرمسيري جنوب امريكا و رشته كوه‌هاي آند در كشور پرو مي‌باشد. اين گياه گونه‌هاي زيادي دارد كه گونه نام‌برده، يكي از زيباترين و گسترده‌ترين گونه زينتي اين جنس است. گل‌هاي اين گياه به شكل شيپوري و در رنگ‌هاي مختلف قرمز، زرد، سفيد و صورتي و با آرايش خوشه مركب ديده مي‌شوند. علت نام‌گذاري اين گياه به Four o’clock اين است كه در بعدازظهر نزديك ساعت ۴ گل‌ها باز شده و صبح بسته مي‌شوند. اين گل‌ها به هنگام بازشده عطري را در فضا پراكنده مي‌كنند كه وقتي دوباره بسته شدند، اثري از اين عطر نخواهد بود. يكي از جذابيت‌هاي اين گياه، قدرت تغيير رنگ گل‌هاي آن است كه باعث بر روي يك بوته ما بتوانيم هم‌زمان رنگ‌هاي مختلف گل‌ها را مشاهده كنيم مثلاً در اوايل رشد رنگ گل‌ها صورتي است و وقتي گياه به بلوغ مي‌رسد، گل‌ها تغيير رنگ مي‌دهند كه اين حالت زماني ديده مي‌شود كه لاله عباسي به‌عنوان گياه دو تا ۵ ساله كشت شود چون در سال اول فرصت براي اين تغيير رنگ وجود ندارد. فصل گلدهي از اواخر بهار تا اواسط پاييز است.

نحوه كاشت گل لاله عباسي

زمان مناسب كاشت بذر گل لاله عباسي بهار است. قبل از كاشت بذر لاله عباسي را ۲۴ ساعت درون آب ولرم خيس كنيد. تركيب خاك مناسب براي كاشت بذر لاله عباسي عبارت است از خاك باغچه ۶۰ درصد، ماسه ۲۰ درصد و كود حيواني ۲۰ درصد كه بايد اين مواد باهم خوب تركيب شود. اگر قصد كاشت زياد و توليد اين گل را داريد بهتر است در زمين يك كرت با اين تركيب خاك آماده كنيد، سطح خاك را خوب صاف كنيد قبل از پاشيدن بذرها سطح خاك را خوب آب بدهيد و بعد بذرها را روي خاك بپاشيد سپس بهتر است روي آن حدود ۱ سانتي‌متر كود دامي كاملاً پوسيده سرند شده بريزيد و مجدد با آبپاش آب بدهيد.

اما اگر مقدار كمي از اين بذر را تهيه كرديد و براي باغچه خود و يا به مقدار چند تا گلدان مي‌خواهيد پرورش بدهيد از اين روش زير استفاده كنيد. در اين روش خزانه شما بايد كوچك باشد. براي كاشت لاله عباسي در گلدان ابتدا يك سبد پلاستيكي ميوه يا گلداني با دهانه بزرگ ولي عمق كم تهيه كنيد. گلدان و يا سبد را از خاكي كه در بالا تركيب آن گفته شد پر كنيد و خاك را خوب آب بدهيد تا خاك نشست خود را بكند. حالا بذرها را روي سطح خاك بپاشيد سپس حدود يك سانتي‌متر روي بذرها كود دامي كاملاً پوسيده سرند شده بريزيد و مجدد به‌آرامي با آبپاش آب بدهيد. اگر كود دامي در دسترس شما نبود مي‌توانيد از ورمي كمپوست استفاده نماييد و اگر هر دو اين‌ها در دسترس نبود از همان خاكي كه تركيب كرديد براي روي بذرها استفاده نماييد (اما بهتر است از كود دامي استفاده كنيد تا جوانه‌ها به‌خوبي رشد كرده و قوي شوند) حتماً كود دامي‌اي كه استفاده مي‌كنيد چند ساله، كهنه، پوسيده، خشك و سرند شده باشد. به هيچ عنوان از كود دامي تازه استفاده نكنيد.

بعداز اينكه جوانه‌هاي گياه موردنظر به حدود ۵ تا ۸ سانتي‌متر رسيدند آن‌ها را از خزانه در آورده و در جاي اصلي بكاريد. برخي‌ها بذر را روي محلي كه موردنظرشان هست مي‌پاشند تا همان‌جا سبز بشود اما اين روش درست نيست دليلش اين است كه زمان بذرپاشي بذرها نامنظم روي زمين ميافتند و وقتي سبز مي‌شوند خيلي از آن‌ها ممكن است كنار هم سبز بشوند اما زماني كه بذرها را درون خزانه بكاريد بعد مي‌توانيد به‌صورت منظم بوته‌هاي اين گل را به هر طريقي و به هر فاصله‌اي كه مي‌خواهيد بكاريد.

به اين نكته هم حتماً توجه شود كه هيچ‌وقت اقدام به نگهداري گل و گياهان بيروني در منزل نكنيد چون درون منزل نور و تهويه هواي كافي براي رشد گياهان و درختان بيروني وجود ندارد حتي كاشت بذر هم ممكن است با مشكل مواجه شود در كل اگر مكاني براي كاشت بذر نداريد و مجبور هستيد كه در منزل اين كار را بكنيد بهتر است گلدان خزانه را روي پنجره جنوبي بگذاريد تا نور كافي به آن برسد و حتماً پس از سبز شدن بذر گياهاني كه بيروني هستند آن‌ها را به بيرون از خانه انتقال بدهيد اگر (به بيرون انتقال ندهيد ساقه‌ها دراز شده و كم‌كم از بين مي‌رود)

تكثير

ازدياد اين گياه از طريق بذر صورت مي‌گيرد. خود گياه به‌صورت خودكار در طول سال بذرهاي زيادي روي زمين مي‌ريزد كه در بهار سال بعد جوانه مي‌زنند. ولي اگر بخواهيم خودمان گياه را بكاريم بهتر است قبل از كاشت، ۱۲ ساعت تا يك روز بذر لاله را داخل آب بخيسانيم چون پوسته بذر ضخيم است و با اين كار پوسته نرم شده و جوانه‌زني سريع‌تر رخ مي‌دهد كه زمان كاشت همان اوايل بهار است.

آبياري

زمان آبياري گياه وقتي است كه خاك كمي رطوبت خود را از دست داده است چون اگر خام خيس باشد و آبياري كنيم، غرقاب شدن خاك به گياه صدمه مي‌زند. از طرفي اگر گياه را به فرم چندساله كشت مي‌كنيم، پس گياه در خاك ريشه گوشتي توليد مي‌كند بنابراين بايد در فصل زمستان آبياري را كمتر كرد تا ريشه‌ها نپوسند.

خاك

اين گياه در انواع خاك‌ها به‌خوبي رشد مي‌كند و فقط به زهكش مناسب نياز دارد.

دما

اين گياه بومي مناطق گرمسيري است، پس آب‌وهواي گرم را مي‌پسندد ولي گرماي زياد را نمي‌تواند تحمل كند و اگر رطوبت خاك كافي باشد و هوا هم شرجي باشد، مي‌تواند در چنين هوايي زندگي كند. از طرفي هم‌زمان با كاهش دما، گلدهي آن كاهش مي‌يابد و وقتي دما به صفر رسيد گياه كاملاً از بين مي‌رود.

نور

گل لاله عباسي به نور مستقيم نياز دارد. حال اگر نور كم باشد رنگ برگ‌ها كم‌رنگ شده و گل‌ها و غنچه‌ها مي‌ريزند. اما اگر نور زياد باشد دو حالت پيش مي‌آيد: اگر رطوبت خاك و هوا مناسب باشد، مشكلي براي گياه پيش نمي‌آيد ولي اگر هوا خشك باشد و خشكي خاك هم رخ بدهد، باعث ريزش گل‌ها و سوختگي برگ‌ها مي‌شود.

مراقبت‌ها

– اگر خاك فقير باشد و كمبود مواد غذايي براي گياه رخ بدهد منجر به رنگ‌پريدگي برگ‌ها، توليد برگ‌هاي كوچك، ريزش گل‌ها و باز نشدن غنچه‌هاي مي‌شود.

– اگر كوددهي بيش‌ازحد نياز گياه اعمال گردد، گلدهي كاهش مي‌يابد و در عوض رشد رويشي گياه تحريك مي‌گردد.

– اين گياه، به‌عنوان گياه توهم‌زا قلمداد شده است پس بايد مراقب بود كه مصرف نگردد.

براي خريد بذر گل لاله عباسي و ساير بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/6/16 ساعت: ۰۹ توسط:zerafatcom :